Linki sprzęgła
Linka sprzęgła to bardzo ważny element układu mechanicznego samochodu, który tak jak inne części, z biegiem czasu ulega zużyciu. Niewłaściwe funkcjonowanie cięgna jest niebezpieczne i może doprowadzić do dużego uszkodzenia mechanizmu, a w konsekwencji do poważnego wypadku. Dlatego nie czekaj na awarię, tylko wymień zużytą linkę na nową, aby być pewnym o spokojną i bezpieczną jazdę. Wybierając naszą ofertę, dostaniesz produkt o gwarantowanej najlepszej jakości. Produkowane przez nas linki sprzęgła są niezwykle trwałe i odporne na uszkodzenia mechaniczne, dlatego też należą do części żywotnych i niezawodnych w trakcie eksploatacji.
Za co odpowiada linka sprzęgła?
Linka sprzęgła to osłonięty zwój stalowych, splecionych ze sobą drutów. Jest to element, który odpowiada za sterowanie sprzęgłem w układzie mechanicznym. W nowych samochodach linkę sprzęgła zastępuje układ hydrauliczny, dlatego tą część znajdziemy tylko w starszych typach pojazdów, których jednak jeszcze wiele jeździ po polskich drogach.
Linka łączy w nich pedał z tarczą sprzęgła, odpowiadając za możliwość manualnej zmiany biegów. W samochodach z manualną skrzynią pedał sprzęgła jest niezbędny, aby móc te biegi swobodnie zmieniać. Wciśnięcie go powoduje rozłączenie wału napędowego od wału napędzanego i wówczas można użyć skrzyni do zmiany biegu. Jest to warunek konieczny do utrzymania płynnej i ekonomicznej jazdy.
Jak poznać, że linka sprzęgła jest zerwana?
Problem jest taki, że nieznacznie uszkodzone czy naderwane linki sprzęgła praktycznie nie dają odczuć kierowcy, że coś się dzieje z jego autem. Dopóki nie dojdzie do całkowitego zerwania linki, jej zużycie jest w praktyce zupełnie nieodczuwalne. Dlatego warto regularnie kontrolować jej stan, aby uniknąć niechcianych niespodzianek. Zerwanie linki oznacza całkowite odcięcie sprzęgła i zablokowanie skrzyni na biegu, na którym pojazd znajdował się w momencie awarii.
Jak dbać o linkę sprzęgła?
Jednym ze sposobów na to, aby linka sprzęgła działała prawidłowo i była utrzymana w dobrym stanie technicznym, jest jej właściwa regulacja. Linka wychodzi ze skrzyni biegów i jest zakończona nakrętką odpowiadającą za regulację położenia pedału sprzęgła. W zależności od tego, czy jest on za nisko, czy za wysoko – należy delikatnie odkręcić lub dokręcić pokrętło. Przy prawidłowo wyregulowanej długości linki pedał sprzęgła powinien automatycznie wracać na pozycję nieco wyższą od pedału hamulca.